Computer Keyboard - Głównie JavaScript

Głównie JavaScript

by Szymon Spychała

Jak założyć sklep internetowy krok po kroku? Poznaj te zasady!

Ilustracja przedstawiająca laptopa, na którym jest koszyk z marketu (w skali) oraz pudełka i papierowe torby na zakupy. W koszyku jest smartfon z napisem 'Pay' czyli płać. Na ekranie laptopa jest napis 'Online Shopping' czyli zakupy online.
Źródło pexels; autor Nataliya Vaitkevich

Od czego zaczyna się zakładanie sklepu internetowego? Jakie są podstawowe i kluczowe działania, o których warto pamiętać? Wbrew pozorom nie jest to takie trudne.

Trzeba pamiętać o tym, aby zacząć w odpowiedniej kolejności. Nie powinno być tak, że decyzja o typie produktów, jakie chcemy sprzedawać, będzie pod koniec procesu tworzenia sklepu online. Wręcz przeciwnie. Projekt strony, dopasowanie graficzne, techniczne i wybór platformy e-commerce muszą być dostosowane do oferowanych produktów.

Jaki produkt chcesz sprzedawać?

Jest to absolutnie podstawowe pytanie, na jakie należy sobie odpowiedzieć. Założenie sklepu internetowego jest wysoce uzależnione od tego, co chcemy oferować klientom. Przy czym, nie chodzi tu po prostu o stwierdzenie, jaki typ produktów będzie sprzedawał sklep. Ważne jest określenie, czym nasza oferta ma się wyróżniać. Może być to związane zarówno z wejściem w określoną niszę, jak i zaprezentowanie oryginalnych, ale i popularnych produktów. W przypadku marek odzieżowych będzie to szczególnie trudne, ale i tu możemy postarać się o znalezienie takich opcji, które okażą się wręcz unikalne.

Na tym etapie warto:

  • Zrobić listę najważniejszych produktów (ewentualnie usług), jakie będą w ofercie.
  • Wypisać listę czynników wyróżniającą te towary na tle konkurencji. 
  • Przeanalizować problemy, którym można zaradzić dzięki tej ofercie.
  • Zastanowić się nad oferowanymi przez te produkty możliwościami.

Nawet wtedy, gdy mamy ochotę zaoferować szeroki asortyment np. odzieży, warto podkreślać oryginalne, nietypowe produkty. Dzięki temu potencjalny klient kupi np. T-shirt z oryginalną grafiką, a przy okazji kupi inne, powszechnie spotykane T-shirty, które normalnie wybrałby na innej stronie.

Wybór platformy e-commerce

W zależności od budżetu, zasobności finansowej trzeba wybrać platformę e-commerce, którą wykorzystamy do uruchomienia sklepu. Tu opcji jest kilka:

  • Gotowy sklep internetowy – małe koszty i brak konieczności posiadania specjalistycznej wiedzy to główne zalety tego rozwiązania. Trudniej tu jednak o ingerencję w indywidualne wdrożenia i strukturę e-sklepu. Ta opcja jest dobrym pomysłem w przypadku pierwszego biznesu, który chcemy uruchomić samodzielnie, przykłady to sklepy Shoper
  • Otwarta licencja – w zasadzie darmowe rozwiązanie, wymaga jednak posiadania własnego hostingu i pozbawione wsparcia technicznego, przykładowo popularne PrestaShop lub sklepy Woocommerce.
  • Płatna licencja – tu mamy duże wsparcie techniczne, ale też potrzebujemy własnego hostingu, a zakup jednorazowy licencji jest bardzo wysoki.
  • Autorski projekt – rozwiązanie kosztowne i czasochłonne, wymagające umiejętności technicznych, ale równocześnie idealne dla biznesów wymagających bardziej indywidualnego podejścia. Opcja ta jest również przydatna przy korzystaniu z usług firm zajmujących się pozycjonowaniem.

Ostateczny wybór powinien uwzględniać indywidualne potrzeby – nie da się odgórnie założyć, jaka opcja zawsze będzie najlepsza.

Projekt sklepu online

Prosty i intuicyjny wygląd strony internetowej sklepu musi odpowiadać temu, co sprzedajemy. Sklep online musi zachęcać do robienia zakupów, wzbudzać zaufanie, a jednocześnie powinien wyglądać profesjonalnie. Wielu potencjalnych klientów na widok amatorskiej szaty graficznej i np. krzywego układu kategorii z miejsca zrezygnuje z robienia zakupów – jeszcze przed przejrzeniem oferty.

Przy projektowaniu wyglądu sklepu online trzeba przede wszystkim pamiętać o:

  1. Szablonie – narzucony, jednakowy wygląd stworzy wrażenie spójności i zainteresuje klientów.
  2. Nawigacji – dobrze skonstruowane menu musi być intuicyjne i pomocne.
  3. Banerach – warto korzystać z grafik prezentujących promocje, wyprzedaże oraz najnowsze i unikalne produkty.
  4. Produkty powinny mieć zdjęcia – mało kto lubi kupować w ciemno.

Promocja sklepu online

Można uznać, że jest to ostatni krok zakładania sklepu internetowego, ale tak naprawdę nie do końca. Oczywiście, jeśli samodzielnie zajmujemy się wszystkimi wspomnianymi wcześniej elementami, prowadzenie samych działań marketingowych wymaga posiadania działającej już strony sklepu.

W praktyce jednak już na etapie projektowania sklepu online warto pomyśleć o o pozycjonowaniu. Przy braku doświadczenia lepiej postawić na ekspercie agencje SEO np. Carted. Specjaliści zajmują się zarówno pozycjonowaniem strony w wyszukiwarce internetowej, jak i działaniami stricte marketingowymi. Proces pozycjonowania można przeprowadzić już po przygotowaniu strony internetowej, jednak nieraz może to oznaczać konieczność częściowego lub nawet całkowitego jej przerobienia. Dlatego warto już wcześniej rozważyć kontakt z odpowiednimi agencjami tak, aby nie tracił czasu i sił.

Metody płatności

Klientom najlepiej zaoferować różnorodne formy płatności. W przypadku gotowego sklepu online uruchomienie takiej płatności jest szybkie, w zasadzie wbudowane w projekt. Nawet przy samodzielnym decydowaniu o tym, jakie metody płatności mają być dostępne i jak ma przebiegać ten proces, powinniśmy pamiętać o najważniejszym: Im krócej dokonuje się zapłaty za towar, tym lepiej!

Opcje dostawy

Zakładając sklep internetowy, lepiej dopasuj formy dostawy do tego, co oferujesz. Paczkomaty raczej nie wchodzą w grę w przypadku mebli, ale oferując odzież, nie zapominaj o tym, że np. taka forma dostawy jest coraz częściej najwygodniejsza. Im wygodniej zaś ma klient, tym lepiej dla sklepu. Warto wprowadzić też opcję darmowej dostawy przy zakupach powyżej określonej kwoty – powinno być to dopasowane do marży tak, aby zminimalizować koszty dla sklepu.

Pamiętaj o kwestiach prawnych!

Regulamin i polityka prywatności są wymagane prawnie w każdym sklepie, również online. Co więcej, wyeksponowanie tego zwiększa także naszą wiarygodność. Wzory są dostępne w sieci, ale jeśli nie chcemy robić tego samodzielnie, warto skorzystać z pomocy zewnętrznych firm. Te nie tylko piszą regulaminy i politykę poprawności, ale także regularnie aktualizują je (prawo się przecież zmienia!).

źródło strony (aby zobaczyć kod na GitHubie, musisz kliknąć przycisk raw)
Komentarze

Hasło, które podasz umożliwi ponowne zalogowanie się i np. usunięcie komentarza, jest dobrowolne. Email jest szyfrowany i używany do wysyłania powiadomień o odpowiedziach do komentarzy oraz do pobierania awatara dzięki usłudze Gravatar.com.